20 June 2013

Hilang Kaki kerana Gula (Part I)




Gula sangat penting kepada tubuh manusia sebagai sumber tenaga. Tanpa gula a.k.a glukosa, sudah tentu tenaga tidak dapat dihasilkan. Otot tidak boleh bergerak malah otak juga tidak mampu berfungsi kerana glukosa adalah 'minyak petrol' utama!

Apabila kita makan, terutamanya makanan yang manis, gula semakin banyak di dalam darah. Gula ini harus pergi kepada sel-sel di dalam badan untuk dijadikan sumber tenaga. Oleh itu, satu bahan yang dihasilkan oleh pankreas - Hormon Insulin - akan dilepaskan ke dalam saluran darah untuk mengaktifkan sel agar ia boleh mengambil gula di dalam saluran darah tersebut. Selepas itu, sel tersebut akan memproses gula kepada tenaga supaya kita boleh melakukan aktiviti.



Hormon insulin SANGAT penting kepada kita. Tanpa hormon ini, sel tidak dapat mengambil gula di dalam darah. Akibatnya, kadar gula meningkat di dalam darah dan doktor akan mengesahkan bahawa anda menghidapi penyakit kencing manis atau Diabetes.

Diabetes terjadi apabila badan mempunyai masalah dengan insulin seperti pankreas tidak dapat menghasilkan insulin yang mencukupi atau sel badan tidak dapat menggunakan insulin yang dihasilkan kerana masalah yang tertentu.

insulin tidak berfungsi, glukosa berkumpul dalam darah


Antara kumpulan manusia yang berisiko tinggi untuk mendapat diabetes adalah;

·        Berat badan berlebihan dan obesiti atau lemak berlebihan di kawasan perut (buncit)
pankreas terletak di kawasan perut. Oleh itu, jika lemak berlebihan di dalam badan kita terutamanya kawasan perut, insulin yg dihasilkan pankreas akan ‘disekat’ fungsinya oleh lemak.


·         Gaya hidup tidak aktif: Boleh membawa kepada kegemukan
·        Sejarah keluarga: Apabila ibu bapa atau adik beradik mengalami diabetes, risiko semakin meningkat.
·         Umur. Risiko semakin meningkat apabila umur meningkat. Tapi jangan fikir kanak-kanak atau remaja tidak boleh mendapat diabetes!



Jika anda tidak termasuk daripada mana-mana kumpulan di atas, tidak bermaksud anda boleh makan sesuka hati! Sesiapa sahaja boleh mendapat diabetes tanpa disedari KALAU kita tidak menjaga makan.

Diabetes sering dikaitkan dengan makanan manis bergula semata-mata. Tapi jangan lupa, makanan berlemak seperti masakan berminyak, daging, makanan segera atau sebarang makanan yang boleh menggemukkan boleh meningkatkan lagi risiko diabetes.




Apabila gula semakin tinggi di dalam darah dan dibiarkan berpanjangan, ia boleh merosakkan saluran darah, saraf dan organ! Diabetes akan meningkatkan risiko katarak mata yang boleh membutakan, sakit jantung, ginjal gagal berfungsi, strok, kehilangan kaki dan banyak lagi!

Bagaimana pula gula boleh menyebabkan kehilangan kaki? Part II

sumber: 
http://www.mayoclinic.com/health/diabetes/DS01121
http://www.nps.org.au/conditions-and-topics/conditions/hormones-metabolism-and-nutritional-problems/diabetes-type-2/for-individuals/complications
-http://clinical.diabetesjournals.org/content/26/2/77.full
-dan banyak lagi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...