23 July 2013

Q&A: Jerawat! Apakah Cara Pencegahannya?



Soalan: Apakah cara mencegah dan merawat masalah jerawat? - Deyla

Jawapan:

Masalah jerawat berlaku kepada remaja yang baru baligh. Masalah ini biasanya terjadi sewaktu berumur 13 ke 17 tahun. Jerawat tumbuh di kawasan dahi dan bahagian atas pipi serta berminyak. Namun begitu, jerawat yang tumbuh akhirnya akan berkurangan apabila meningkat dewasa, mencecah umur 20 ke atas. Masalah jerawat semasa remaja adalah normal.

Ia terjadi kepada kebanyakan remaja kerana semasa baligh, hormon tidak seimbang akibat perubahan drastik pada fizikal seperti kedatangan haid, suara bertukar garau dan sebagainya. Jerawat ini dikenali sebagai jerawat Remaja (teen acne).

Bagaimana pula dengan orang dewasa yang berjerawat? 40-55% orang dewasa kurang bernasib baik kerana masih mengalami masalah jerawat walaupun sudah berumur 20 ke 40 tahun. Jerawat dewasa (Adult acne) sangat berbeza dengan jerawat remaja kerana;
  • Jerawat dewasa tidak semestinya terjadi akibat kulit muka terlalu berminyak. Ada juga orang dewasa yang mengalami kulit kering tetapi berjerawat dan mengalami dehidrasi pada kulit (kekurangan air). Remaja pula berjerawat akibat kalenjar minyak pada kulit muka mengeluarkan minyak berlebihan kerana hormon tidak seimbang.
  • Hormon stress (seperti Cortisol) yang dihasilkan dalam tubuh orang dewasa semasa tertekan boleh menyebabkan masalah jerawat
  • Jerawat dewasa lebih lambat sembuh, lambat hilang dan boleh mengakibatkan kesan jerawat menjadi tompok hitam
  • Dewasa kebiasaannya berjerawat di kawasan rahang, dagu, dan separuh muka bahagian bawah.

Bagaimana caranya hendak mengatasi atau mengurangkan masalah jerawat?

  • Kurangkan stres! Bersenam, pergi ke spa, keluar bersama kawan dan keluarga, bersiar-siar, baca Quran, solat sunat boleh mengurangkan stres.
  • Hentikan tabiat suka menyentuh muka atau memicit jerawat! Ia boleh membuatkan bakteria daripada tangan merebak dan menyebabkan jerawat semakin teruk.
  • Barangan yang selalu terkena muka anda seperti telefon bimbit juga boleh menyebabkan jangkitan kuman berlaku kerana ia penuh dengan bakteria. Dinasihatkan untuk memakai Head Set jika kerap bertelefon
  • Jangan tidur dalam keadaan bermekap! Mengapa?

Pada pukul 10 malam, kulit memulakan proses baik pulih dan pembuangan toksik melalui liang-liang kulit. Mekap boleh menyebabkan liang kulit tersumbat dan mengganggu proses baik pulih.
Penjagaan rapi kulit sangat penting pada waktu malam. Setiap malam, amalkan langkah berikut:

1.       Bersihkan muka menggunakan sabun pembersih muka yang bersesuaian
2.       Sapu ubat jerawat pada jerawat anda
3.       Lindungi wajah anda dengan conditioner dan moisturizer untuk tujuan melembapkan

Sekiranya anda tidak sempat atau terlalu letih melakukan 3 langkah di atas, pastikan anda melakukannya pada awal pagi selepas bangun.

Sisa toksik dikeluarkan terus melalui kulit pada waktu malam semasa anda tidur. Oleh sebab itu, pada waktu pagi wajah anda tidak bersih akibat toksik yang dibebaskan semalaman. Penjagaan rapi wajah pada waktu pagi juga sangat penting.



  • Sekiranya jerawat tumbuh di atas kepala atau belakang telinga, kemungkinan besar anda tidak membilas rambut dengan bersih
  • Pastikan bantal anda sentiasa bersih dan selalu di basuh kerana kotoran, kelemumur atau kulit mati dari kepala mudah berkumpul di bantal dan boleh menyebabkan jangkitan kuman di muka, menjadikan jerawat bertambah teruk.
  • Gunakan produk penjagaan kulit yang memang dikhaskan untuk orang dewasa. Kebanyakan orang dewasa tersilap membeli produk. Mereka membeli krim khas untuk remaja yang berfungsi untuk merawat kulit yang berminyak. Ini akan menyebabkan kulit menjadi lebih kering dan tidak sihat.
  • Beli alat mekap atau produk penjagaan rambut yang berlabel ‘bebas minyak’ (oil free) serta bertanda ‘non comodegonic’ atau ‘non acnegenic. Ini bermaksud produk tersebut tidak akan menyebabkan liang kulit anda tersumbat dan dapat mengurangkan risiko  berjerawat.

Berikut adalah antara Formulasi dan Bahan Penting yang harus ada pada pada produk kerana terbukti berkesan merawat jerawat dewasa:

  • Retinoic Acid (Vitamin A): mengurangkan keradangan pada kulit yang boleh menyebabkan jerawat muncul
  • Salicyclic Acid, Lactic Acis, Sulfur, Papain (sejenis enzim papaya): ‘Mencerna’ kulit mati dan jerawat serta membersihkan liang roma untuk mengatasi jangkitan kuman
  • Benzoyl Peroxide: Berkesan untuk merawat tompok hitam dan mengawal kalenjar minyak.

Jika formulasi di atas tidak dapat merawat jerawat anda atau jerawat anda bertambah teruk, anda dinasihatkan berjumpa dengan doktor pakar kulit/dermatologist untuk mendapatkan nasihat dan formulasi yang sesuai untuk jenis kulit anda.


Harap dapat membantu!

Sumber:

HANTAR SEBARANG SOALAN ANDA DI TWITTER [klikATAU FACEBOOK [klikDENGAN HASHTAG #Q&A. ANDA AKAN DIMAKLUMKAN APABILA JAWAPAN TELAH DIBERIKAN DI DALAM BLOG INI  :)

2 comments:

  1. Insya Allah ada penyelesaian tu nanti macam akak dulu pun muka macam ni jugak .Yang penting setiap produk tu mesti selamat,berkesan dan semulajdi .Jemput datang blog yer.Semoga terjalin ukhwah .Tq

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...