15 January 2014

Bahaya Menggunakan Cotton Bud





Apa itu Tahi Telinga? 


Manusia mempunyai beberapa jenis kalenjar peluh yang mengeluarkan peluh yang berlainan jenis. Salah satu kalenjar peluh - hanya terdapat di dalam telinga - dikenali sebagai 'ceruminous gland' yang menghasilkan cecair yang bernama cerumen atau tahi telinga

Tahi telinga bukanlah seperti bahan yang anda buang di dalam lubang tandas itu; busuk, bertoksik, berbahaya dan harus dibuang. Tahi telinga sangat penting untuk telinga manusia sebagai cecair yang menghalang bendasing seperti serangga kecil dan habuk masuk ke dalam telinga yang boleh menyebabkan jangkitan.

Tahi telinga yang memerangkap bendasing itu akan keluar sendiri daripada telinga dalam bentuk melekit seperti lilin yang cair tanpa kita sedari. Telinga mempunyai mekanisma tersendiri untuk membersih keluar tahi telinga dengan bantuan pergerakan rahang manusia semasa mengunyah.

Bahaya Cotton Bud


Menggunakan cotton bud dengan kerap adalah berbahaya kepada telinga! cotton bud hanya akan menolak lagi tahi telinga ke dalam tanpa disedari dan menyebabkan tahi telinga berkumpul, mengeras dan menyebabkan jangkitan kuman.

Kesan yang lain, sekiranya telinga anda terlalu bersih - tiada lagi cecair tahi telinga yang tersisa, permukaan telinga anda akan lebih terdedah jangkitan kuman. Selain itu, jika cotton bud dimasukkan terlalu dalam, ia boleh mencederakan gegendang telinga anda yang sangat nipis dan boleh menyebabkan pekak.

gegendang telinga sangat nipis
Menurut ramai pakar, pembersihan saluran telinga sangat tidak digalakkan. Sedikit air yang masuk ke dalam telinga semasa anda bersyampu atau berwuduk sudah cukup untuk melembutkan tahi telinga dan menyebabkan ia mengalir keluar.

Cara Penggunaan yang Selamat


Penggunaan cotton bud sudah memadai untuk membersihkan bahagian luar telinga, belakang telinga dan bahagian paling luar saluran telinga. Itu pun, jangan lakukan terlalu kerap. Sekiranya anda rasa telinga anda tersumbat, jangan cuba bersihkan sendiri kerana ia berbahaya. Pergilah ke klinik untuk pemeriksaan telinga dan pembersihan yang lebih selamat.
bahagian luar sahaja dan jangan selalu bersihkan!
Ingat. Tahi telinga itu baik untuk anda dan tidak patut dibersihkan daripada saluran telinga.

Sumber:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...