08 January 2014

Pendidikan Percuma Di Internet


Sesuatu yang percuma adalah sesuatu yang semua orang suka. Alhamdulillah dengan perkembangan teknologi dan penggunaan internet yang meningkat membuatkan pencarian ilmu itu semakin mudah hanya di hujung sentuhan jari jemari anda. Banyak wadah seperti video, laman diskusi, website ilmiah yang boleh meningkatkan pengetahuan tanpa sebarang bayaran apa-apa. 

Lebih menyeronokkan lagi sekiranya anda berpeluang mengikuti kelas/kuliah secara percuma hanya melalui internet. Sama seperti mengikuti pelajaran di universiti, anda perlu 'datang' ke kelas melalui 'live streaming' untuk mendengar kuliah daripada professor atau pensyarah bertauliah daripada universiti yang diiktiraf. Disitu terdapat juga ruangan diskusi untuk kita berbincang dengan 'classmate' tentang pelajaran yang diikuti.

Nak belajar? Caranya mudah; Sign up, pilih course apa yang hendak dipelajari dan tarikh kuliah bermula akan diberitahu. Kebiasaannya, ia memerlukan 3 - 12 minggu dengan kadar 3 jam seminggu untuk menghabiskan silibus pelajaran. 

Komited dan cinta ilmu adalah syarat utama untuk mengikuti pelajaran percuma ini. Syarat yang lain, internet laju dan pemahaman bahasa inggeris yang OK. Setakat ini belum ada universiti tempatan yang menawarkan pendidikan percuma melalui internet.

Berikut adalah antara websites yang menawarkan pendidikan percuma daripada pelbagai bidang dan universiti terkemuka.


Sebahagian daripada Universiti yang berkhidmat





























Sebahagian daripada Universiti yang berkhidmat

















































lebih banyak lagi disini: LifeHacker

Pembelajaran percuma yang 'diiktiraf' ini sedikit sebanyak dapat membantu anda untuk lebih komited belajar dengan adanya tunjuk ajar daripada tenaga pengajar yang bertauliah. Berbanding jika anda belajar sendiri, kadangkala anda mudah bosan kerana ia hanya pembelajaran sehala. Berbeza dengan website pembelajaran percuma ini, anda berpeluang untuk bertanya, berbincang dan juga ada kerja rumah dan assignment yang perlu disiapkan! 

Mungkin anda minat untuk mempelajari sesuatu ilmu itu tetapi tidak berpeluang mempelajarinya secara formal. Minat tentang programming tetapi belajar dalam bidang sains? Mungkin inilah masanya anda belajar melalui internet secara formal. 

Musim cuti semester panjang yang mungkin tidak produktif insyaAllah bolehlah diisi dengan kelas tambahan percuma ini.

“Barangsiapa yang menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan, maka Allah akan mempermudahkan baginya jalan menuju ke syurga.” (HR Muslim)

Sumber:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...