13 January 2014

Gosok Gigi SEBELUM Tidur itu SANGAT PENTING!



Gigi sangat penting untuk mengunyah dan juga perhiasan mulut bagi senyuman yang cantik. Rupa dan senyuman menawan tetapi mulut yang busuk juga tidak berguna. Oleh itu, penjagaan gigi yang betul sangat penting untuk mengekalkan kekuatan dan kecantikan gigi.

Di dalam mulut manusia terdapat beberapa kalenjar air liur yang berfungsi bukan sahaja memudahkan makanan menjadi lembut semasa mengunyah, tetapi penting untuk mengawal pembiakan bakteria yang boleh membuatkan gigi rosak dan mulut berbau busuk.

Mulut akan sentiasa menghasilkan air liur sepanjang hari untuk memastikan mulut sentiasa bersih. Kalenjar semakin aktif merembeskan air liur semasa makan. Bakteria juga tidak dapat tinggal lama di dalam mulut apabila kita menelan makanan atau air liur. Ia akan dibawa ke perut untuk untuk dicerna.

Walaubagaimanapun, penghasilan air liur berkurangan semasa kita tidur. Air liur yang sedikit tidak dapat mengekalkan fungsinya untuk memastikan mulut bersih dan segar. Sebab itulah selepas kita bangun tidur, mulut kita akan berbau kurang enak. Bakteria yang ada di dalam mulut itulah punca mulut berbau dan ia sangat cepat membiak semasa air liur sedikit.

3 jenis kalenjar air liur dalam mulut


Oleh itu, pakar-pakar pergigian sangat sangat sangat menggalakkan anda menggosok gigi SEBELUM tidur. Bakteria daripada makanan yang tersisa dalam mulut harus dibersihkan sebelum tidur. Gigi akan mudah rosak sekiranya bakteria dibiarkan bermaharajalela di dalam mulut yang tidak dibersihkan sebelum tidur kerana air liur yang sangat sedikit dihasilkan semasa tidur tidak dapat membunuh bakteria dalam mulut. 

Selain itu, makanan manis adalah makanan yang paling mudah merosakkan gigi kerana ia boleh menyebabkan mulut berasid yang boleh menghakis gigi. Bakteria akan memakan makanan manis itu dan menghasilkan bahan berasid di dalam mulut kita. Mulut berasid boleh menyebabkan karies gigi dan mulut berbau.

Kurangkan memakan makanan kariogenik (manis dan masam) yang mudah merosakkan gigi. Banyakkan meminum air kosong untuk meningkatkan kadar pH selepas makan benda manis untuk mengurangkan asid dalam mulut .

Karies gigi pada kanak-kanak yang banyak makan benda manis

Ramai orang yang memandang remeh menggosok gigi sebelum tidur. Ada yang menggosok gigi... tetapi selepas itu sambung makan. Makanan manis pula tu! kemudian terus tidur. 

tak patut....

Belum pernah terlambat untuk berubah. Jagalah gigi anda. Gosoklah gigi sebelum tidur. 

Dan jangan  makan lagi selepas gosok gigi tu!

Sumber:
Nasihat daripada doktor gigi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...