18 January 2014

Berita: Matahari Terbit 'Tiruan' untuk Rakyat Beijing




Masalah jerebu dan China sudah tidak asing lagi malah semakin teruk dari hari ke hari akibat pencemaran udara yang tidak terkawal. Kalau tahun lepas seorang jutawan, Chen Guangbiao menjual tin 'udara segar' dengan harga 80 sen setin [baca], kali ini kerajaan China menayangkan matahari terbit tiruan kepada penduduk dan pelancong di sana.

tin udara segar
TV besar yang itu asalnya digunakan untuk menayangkan iklan tentang pelancongan tetapi disebabkan jerebu sangat tebal melanda Beijing semalam,  TV tersebut digunakan untuk menayangkan visual matahari terbit. Jerebu sangat tebal semalam sehingga mereka tidak dapat melihat matahari apatah lagi bangunan-bangunan tinggi. Jerebu yang melanda sejak dua tiga tahun ini juga sedikit sebanyak memberi kesan negatif kepada kesihatan penduduk tempatan.

Pencemaran udara berlaku adalah akibat daripada kilang batu arang yang beroperasi secara meluas di China. Pihak kerajaan telah mengeluarkan banyak undang-undang dan peraturan untuk mengawal pencemaran tetapi sukar untuk menguatkuasakannya secara tegas ekoran perusahaan tersebut sangat berpengaruh.




Namun demikian, China telah berjaya menghentikan operasi 8000 lebih kilang yang mengakibatkan pencemaran yang teruk tahun lepas.

Sumber: Mail Online

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...